КАК ДА БАЛАНСИРАМЕ МЕЖДУ РАБОТАТА И СЕМЕЙСТВОТО?
15.03.2018
 Как да балансираме между работата и семейството? Това е въпрос, с който всяка рабчотеща майка се сблъсква ежедневно: как да балансираме между своето семейство и работата, когато и двете изискват време? Чувстваме се виновни, че прекарваме повече време с клиенти и колеги, отколкото с  нашите собствени деца. (Дори се чувстваме виновни, че се наслаждаваме на работата си!) Когато най-накрая се приберем вкъщи, често сме изтощени. Прекалено изтощени за забавления, време, прекарано качествено с децата, защото трябва да се подготвяме за утрешния ден. А нашите деца растат точно пред очите ни! Чувстваме се зле, когато пропуснем крайъгълен камък в грижите за тях и се притесняваме, че не им даваме достатъчно спомени, към които да се връщат.
  
Независимо дали става дума за "разчитам на теб" или "да имаме всичко", предизвикателствата на баланса на професионалния живот се появяват отново и отново. Този неуловим баланс се търси, тъй като жените са част от работната сила. Дали работите на пълно работно време: традиционното от 9 до 5, работа на непълен работен ден или работите от дома си - винаги има напрежение. Чувствате напрежението и повдигнатите вежди, когато трябва да си тръгнете от работата по-рано, за да вземете децата си от училище или градина, родителска среща или отпуск за гледане на болно дете. Дори и да работите от вкъщи пак чувствате напрежение от простия факт, че децата са там с Вас, а Вие трябва да работите.
 
 С течение на времето можете да се научите да променяте насоката на мислите си, за да спрете вината и да намерите ритъм и баланс. Изглежда, истинският баланс не е точно това, което всички търсим. Така че може би трябва да спрем да виждаме работата и живота като въпрос или-или. За да се почувстваме добре относно работата и живота, трябва да погледнем как се преплитат и взаимно се допълват. Ето как:
 
1. Разсъждавайте "извън стандарта"
Балансът не означава винаги да се справяте с всеки аспект от живота си в една и съща степен.
Виждате ли, равновесието е по-скоро като люлка. Когато единият край на люлката се изкачи, другият слеза надолу. Напред и назад. Става въпрос за по-голямата картина - периодична, а не ежедневна цел.
Понякога сте принудени да се съсредоточите върху едната страна на люлката, знаейки, че другата страна ще заеме "долната страна". Тогава приоритетите се променят, единият се спуска, другият се изкачва.
Например, ако сте учител, началото на учебната година вероятно е най-напрегнатото ви време. За счетоводителите данъчният сезон е натоварен период, изискващ денонощна работа.
Периодите могат да бъдат проекти в работата, по-тежко пътуване, важен краен срок или онези нощи, когато трябва да работите до късно.
От друга страна, някои периоди в домакинството изискват повече внимание. Първият ден на училище, рождени дни, летни почивки и дори когато децата се разболяват. Фокусът се пренасочва от работа към родителство.
Осъзнайте вашите периоди. Уверете се и споделете тази гледна точка с вашето семейство, за да разберат времето, което трябва да се съсредоточите върху работата. Като люлка, животът ще се промени в другата посока, когато е важен за вашето домакинство.
 
2. Разчитайте на другите
Можем да оценим независимостта си и да се опитаме да се справим с всичко сами, но разчитането на другите е особено полезно по време на тези трудни периоди.
Например, намерете помощ за логистиката: превоз за училище, управление на графиците, грижи за децата и домакинството. Помислете за наемане на помощница, размяна с други родители или използване на услуги за управление на ежедневните задачи.
Ако правите всичко сами, ще се почувствате потиснати и свръх натоварени. Няма да имате време да дишате и няма да дадете най-доброто от себе си в усилията в областите, които са най-важни за вас.
Разчитайте на близките си хора да ви наблюдават. Приветствайте мнението им, ако те видят, че се изразходвате докрай в един аспект от живота си. Помолете ги да ви уведомяват, ако видят, че поемате твърде много.
Поканете семейството си и партньора си да ви кажат, когато забележат, че сте стресирани или нещастни. Но също така ги помолете да ви кажат, когато те са напрегнати, нещастни или забележите, че децата са тъжни или имат проблем. Вместо да се държите отбранително, използвайте тази надеждна обратна връзка като ваша лична мярка.
 
3. Следете за „червени флагове“ и коригирайте според нуждите
Червените флагове ви дават знак, че може да се наложи да се пренасочите отново. Ако се мъчите да се концентрирате по време на работа, започнете да правите грешки или нещата да ви се изплъзват, значи е време да поемете контрола. Понякога знаците ще се проявят и при децата ви. Ако се преструват, търсят усамотение или имат промяна в поведението, пренасочете вниманието си обратно към вашето домакинство. Децата са склонни да стават по-емоционални или несигурни, ако се нуждаят от повече внимание. Може да забележите и червени знамена в собственото си поведение. Ако се чувствате нетърпеливи, чувствителни или изтощени, може да се наложи да преминете в режим на самопомощ. Понякога стресът причинява заболявания и физически симптоми. Останете в хармония с това, което ви казват вашето тяло и емоции. Не е задължително да дадете 100% във всяка област, но ако забележите тези червени флагове, направете крачка назад и отново фокусирайте вниманието си. Това може да означава, че трябва да смените работата си или някои от вашите домашни задължения.
 
4. Не е задължително да създавате екстравагантни спомени
Значи сте забелязали, че вашите деца се нуждаят от повече внимание? Отблъсквайте желанието да заведете всички на почивка в Дисни или да стартирате голям проект за екскурзия. Когато нашите деца се нуждаят от нас, това често е знак, че те се нуждаят от комфорт и усещане за стабилност, от забавен ден с майка си или време, изцяло отделено само за детето. Не им е нужно супер-забавление. Както родителите, така и децата също са претоварени. Те се чувстват стресирани и претоварени. Бездействието е важно за тяхното състояние, също както е важно за възрастните. Когато преминаваме границата, създавайки екстравагантни спомени, често това произлиза от чувство за вина и желание да се компенсира загубеното време. Това, от което децата наистина се нуждаят, е време, в което те са единственият фокус. Прочетете някоя история заедно, играйте игра или просто седнете и говорете.
 
5. Проследете времето си
Ако искате да имате разчет на времето си, проследявайте го. За една седмица, проследете цялото си време в 30-минутни периоди. Тази дейност доста ще ви отвори очите.
Не става дума само за изразходване на по-малко време във Facebook или пред телевизора.
Например, отидохте ли в магазина за хранителни стоки няколко пъти, защото сте забравили някои продукти? Взехте ли си дълъг обяд, вместо да използвате този час, за да изпълните няколко задачи?
Намерете място в графика си. Използвайте възможности като ранните сутрешни часове, нощта и обедната почивка. Прегледайте списъка си, докато чакате например пред лекарския кабинет. Прочетете книга, изпращайте имейли или слушайте лекции по време на пътуването с метрото.
Използвайте времето за изчакване и ежедневните си задачи като възможности за максимално увеличаване на времето си. Дори гледането на телевизия ви дава шанс да наваксате с вашите банкови или електронни таблици.

Снимка: ТУК
тип статия

Носим усмивки навсякъде, където има бебе!
copyright © Moni 2018
design and develop by
Balkansys.com
Scroll To Top